چرخه عمر محتوا چیست | در استراتژی محتوا چه کاربردی دارد؟


 چرخه عمر محتوا چیست

کافی است به اطراف خود نگاه کنیم تا دریابیم که همه چیز در این دنیا دارای طول عمر و چرخه زندگی است. همه چیز از یک مکان شروع می شود و از یک مکان دیگر به پایان می رسد. در دنیای دیجیتال و محتوا ، عنوانی داریم به نام چرخه حیات محتوا ، تعریف آن کاملاً شبیه چرخه زندگی هر چیز دیگری است. چرخه زندگی یک محتوا از زمان تولید یک محتوا تا زمان حذف و از بین رفتن آن است. اما چرخه عمر محتوا دقیقا چیست؟ چه تاثیری در استراتژی محتوا دارد؟ برای طولانی شدن چه کاری می توان انجام داد؟ برای یادگیری پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

 چرخه عمر محتوا چیست 

چرخه عمر محتوا و مهم­ترین فاکتور تاثیرگذار بر آن چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد ، چرخه زندگی یک محتوا زمانی است که از محتوایی که تولید می کند استفاده شود ، احتمالاً در بعضی مواقع به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد تا در نهایت حذف شود. اما مهمترین عاملی که این چرخه حیات محتوایی را تحت تأثیر قرار می دهد چیست؟

پاسخ این سوال بدون شک زمان است! شما به عنوان یک تولید کننده محتوای هوشمند ، باید دقیقاً بدانید که در هر زمان چه خبر است و بسیاری از افراد چه کسانی را دنبال می کنند. تولید محتوا درباره مسائل روز می تواند تعداد مخاطبان شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اما چگونه زمان به تدریج مطالب را تخریب و حذف می کند؟

تصور کنید خبر عروسی یک مشهور مشهور را می شنوید. اگر از طرفداران او هستید ، آیا مقالات یا عکس های مربوط به آن را جستجو نمی کنید؟ قطعاً این کار را خواهید کرد! بدون شک پس از انتشار این خبر ، جستجوهای آنلاین با کلمات کلیدی مانند ازدواج یک فرد مشهور افزایش می یابد! اما آیا این میزان جستجو در ماه آینده به همین میزان خواهد بود؟! بدون شک اینطور نیست! در واقع ، در چرخه محتوای آن ، محتوا به تدریج در حال کاهش است تا اینکه محتوا کاملاً حذف شود.

مراحل مختلف چرخه عمر محتوا چیست؟

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، چرخه عمر محتوا مراحل مختلفی از تولید تا حذف را طی می‌­کند. این مراحل شامل موارد زیر است:

مرحله پیش تولید محتوا

اگر اکنون از شما خواسته می شود در یک موضوع خاص مطلب بنویسید اولین کاری که می کنید انجام می دهید؟ بدون شک ابتدا در مورد موضوع تحقیق خواهید کرد تا اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید و سپس آن را به محتوا تبدیل کنید. اولین مرحله از چرخه عمر محتوا ، که شامل تحقیق در مورد موضوع است ، مرحله پیش تولید نامیده می شود.

در این مرحله علاوه بر تحقیق کافی در مورد موضوع ، باید به سلیقه جامعه هدف خود نیز توجه کنید. شما باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و ببینید آیا موضوعی که انتخاب کرده اید برای آنها جذاب است یا خیر. زیرا حتی اگر محتوای شما عالی باشد اما موضوع مورد علاقه مخاطبان شما نباشد ، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت!

در این مرحله ، شما همچنین باید اهداف و استراتژی های خود را برای تولید محتوا مشخص کنید و مطابق آن پیش بروید.

مرحله تولید محتوا

هنگامی که در مورد موضوع تحقیق کافی کردید ، اهداف و استراتژی های خود را شناسایی کردید و بهترین ایده را از میان ایده های مختلف انتخاب کردید ، زمان تولید محتوا فرا می رسد. شما می توانید از ایده های جالب و متفاوت استفاده کنید و محتوای خوب و مفیدی را برای کاربران خود تولید کنید.

مرحله انتشار و یا عرضه محتوا

به این مرحله از چرخه عمر محتوا ، گردش کار محتوا نیز گفته می شود. در این مرحله ، ابتدا بررسی نهایی محتوای خود را انجام می دهید تا مسائل و مشکلات آن به طور کامل برطرف شود. پس از آن وقت آن است که مطالب را در سایت یا شبکه اجتماعی خود منتشر کنید. انتشار مطالب تازه نقطه شروع است. شما باید پس از انتشار محتوا با کاربران خود تعامل داشته باشید و نظرات و بازخورد آنها را درباره محتوا بدانید. با در نظر گرفتن این بازخورد ها ، اگر محتوای شما نیاز به ویرایش و به روزرسانی دارد ، قطعاً باید آن را تغییر دهید.

مرحله ارتقا و ترویج محتوا

این مرحله زمانی مورد بررسی قرار می­‌گیرد که هنوز موضوعی که برای آن محتوا تولید کرده‌­اید، موضوعی داغ و مورد بحث است اما شما متوجه شده­‌اید که بازدید از محتوای شما کم شده است. در این مرحله از چرخه تولید محتوا شما باید به دنبال ترویج محتوای تولید شده باشید. چگونه؟

شما می­‌توانید از روش‌­های مختلفی برای ترویج محتوای مورد نظرتان استفاده کنید:

  • می­‌توانید محتوای مورد نظرتان را در شبکه­‌های اجتماعی مانند تلگرام و یا اینستاگرام تبلیغ کنید.
  • می­‌توانید در سایت‌­های پربازدیدی مانند یوتیوب محتوای خود را تبلیغ و معرفی کنید.
  • از رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
  • با استفاده از ایمیل مارکتینگ و یا استفاده از پیامک مخاطبان خود را به دیدن محتوا تشویق کنید.
  • از فیلم‌­های تبلیغاتی کوتاه چند دقیقه‌­ای و یا پادکست­‌های تبلیغاتی استفاده کنید.

مرحله به روز رسانی محتوا

همانطور که می دانید ، محتوای با کیفیت خوب ، محتوای زنده است. محتوایی که برای مخاطبان شما همیشه جذاب و مفید باشد. برای اینکه محتوای شما در این گروه از محتوای با کیفیت قرار بگیرد ، همیشه باید به دنبال به روزرسانی آن باشید.

این روزها ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری عملکرد محتوا و سایت وجود دارد که مشهورترین و پرکاربردترین آنها گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات بسیار مفیدی در مورد محتوای خود بدست آورید.

  • می­‌توانید ببینید میزان بازدید از سایت و محتوای مورد نظرتان چقدر بوده است؟
  • کاربران به طور میانگین چه زمانی در سایت شما بوده‌­اند.
  • آمار ارجاعات از سایت­‌های دیگر و شبکه‌­های اجتماعی را ببینید.
  • نرخ تبدیل داده را به دست آورید.
  • تعداد صفحات بازدید شده را مشاهده کنید.
  • با اطلاعات کاربران خود مانند سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و غیره آشنا شوید.
  • و….

با استفاده از این اطلاعات تحلیلی شما می­‌توانید همواره سایت و محتواهای خود را زنده و پویا نگه دارید. با توجه به این اطلاعات شما باید به طور مداوم به دنبال به روز رسانی مطالب سایت خود باشید و هیچ محتوایی را بعد از انتشار به حال خود رها نکنید!

مرحله حذف محتوا

این مرحله از چرخه حیات محتوا شامل همه مطالب نیست. به عنوان مثال ، فرض کنید در مورد چند ماسک خانگی مطالب خوبی می نویسید. خواندن این مطالب امروز می تواند به اندازه چند ماه یا چند سال آینده جذاب و مفید باشد.

حذف یا بایگانی مطالب بیشتر وقت گیر و خبرساز است. به عنوان مثال ، شرایط وام ازدواج در سال 1990 موضوعی است که فقط در همان سال مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و در سال 99 ، کسی از آن استفاده نمی کند مگر در موارد خاص و برای تحقیق. می توانید این محتوا را به طور کامل از سایت حذف یا بایگانی کنید.

استراتژی محتوا

مهم­ترین مرحله از چرخه عمر محتوا چیست و چه تاثیری بر استراتژی محتوا دارد؟

در بخش های بالا ، ما در مورد مراحل مختلف چرخه عمر محتوا آشنا شدیم. ممکن است کمی دشوار باشد که بگوییم کدام مرحله از مرحله دیگر مهمتر است. زیرا تمام مراحل ذکر شده برای موفقیت مطالب و سایت شما کاملاً ضروری و مهم است. هرگونه کمبود یا اشتباه در هر یک از مراحل می تواند تلاش شما را هدر دهد و شما را به نتیجه مطلوب نرساند.

اما در بین موارد فوق ، مراحل تبلیغ و به روزرسانی مطالب از اهمیت بیشتری برخوردار است. شما باید بتوانید چرخه زندگی مطالب منتشر شده را تا آنجا که ممکن است حفظ کنید.

تصور کنید که محتوای کم بازدید کننده ای به سایت خود وارد کرده اید که روز به روز رتبه سئو سایت شما را پایین می آورد. اگر پس از انتشار محتوایی به دنبال بررسی و تجزیه و تحلیل آن نیستید ، ممکن است به زودی جایگاه خود را در موتورهای جستجو از دست دهید و تلاش های شما به هدر می رود.

آیا باید نتایج ابزارهای تجزیه و تحلیل را بررسی کنید تا ببینید آیا فرایندی که دنبال می کنید صحیح است یا لازم است مسیر را تغییر دهید؟ محتوای سئو خود را بررسی کنید. مشخص کنید کدام محتوا بهتر می شود و نظرات ، پسندیدن ها و بازخوردها بیشتر می شود تا بتوانید در نحوه ورود خود ثابت قدم بمانید.

چرا چرخه عمر محتوا و به روز رسانی مهم است؟

به عنوان شخصی که یک سایت را مدیریت می کنید ، ممکن است فکر کنید که راه موفقیت در سئو و موتورهای جستجو افزودن محتوای جدید به سایت و به روزرسانی محتوای قدیمی بی فایده است. باید به شما بگوییم همانطور که انتشار مطالب جدید بر سئو سایت تأثیر می گذارد ، بروزرسانی مطالب و پست قبلی نیز تأثیر خواهد داشت. این اهمیت چرخه عمر محتوا را نشان می دهد که باید به آن توجه کنید.

امروزه ، یکی از مهمترین فاکتورهای اندازه گیری سئو توسط گوگل ، به روزرسانی مطالب قبلی است. زیرا با این کار ، گوگل متوجه می شود که سایت و محتوای شما هدف قرار گرفته و توجه ویژه ای به نیازهای کاربران دارد. به روزرسانی مطالب قدیمی می تواند منجر به پیوندهای بیشتر ، رتبه بندی بهتر موتورهای جستجو و افزایش بازدید شود.

این روزها بسیاری از سایت های موفق و محبوب توانسته اند با افزایش چرخه عمر مطالب و به روزرسانی مطالب خود ، از رقبای خود پیشی بگیرند. به عنوان مثال واشنگتن پست ، بیش از 1200 مقاله در روز بارگذاری می کند ، در حالی که هر روز فقط 500 مقاله جدید نوشته می شود! 700 مقاله دیگر چطور؟! بله ، حدس زدید سایر مقالات مقالاتی هستند که از مطالب قبلی به روز شده اند.

تکنیک‌­ طولانی کردن چرخه عمر محتوا

تکنیک‌­هایی برای طولانی کردن چرخه عمر محتوا و به روز رسانی آن

در این قسمت از مقاله ، ما می خواهیم تکنیک های عملی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید با استفاده از آنها مقالات خود را به روز کنید و چرخه زندگی مطالب خود را افزایش دهید.

نکته مهم این است که باید سعی کنید در مورد هر کلمه کلیدی بیش از 2 مقاله جدید در سایت خود بارگذاری نکنید! چرا؟ تصور کنید که بدون به روزرسانی یا حذف مقالات قبلی خود ، چند مطلب دیگر درباره یک کلمه کلیدی نوشته اید. حتی اگر موقعیت شما از نظر سئو بالا باشد ، به نظر می رسد که برای تهیه مقاله با خود رقابت می کنید! این باعث سردرگمی گوگل و کاهش رتبه سئو شما خواهد شد. بنابراین بهتر است از تکنیک های زیر برای افزایش چرخه عمر مطالب و به روزرسانی آن استفاده کنید.

به روز رسانی و تغییر کلمات کلیدی

اگر محتوای شما مقاله ای با کیفیت خوب است ، قطعاً علاوه بر کلمه کلیدی اصلی از کلمات کلیدی کمکی نیز استفاده می شود. برای به روزرسانی و گسترش چرخه عمر محتوای خود می توانید از تکنیک تغییر کلید واژه استفاده کنید. یعنی متناسب با نیاز روزمره کاربران کلمه کلیدی محتوا را تغییر دهید و کلمات کلیدی محبوب را جستجو کنید.

اضافه کردن بخش­‌های جدید به محتوا

تکنیک دیگر برای افزایش چرخه عمر محتوا اضافه کردن بخش‌­های جدید به محتوا است. در صورتی که می­‌دانید محتوای شما هنوز جذاب و کاربر پسند است اما مدتی است که بازدید از آن کم­تر شده است. می‌­توانید با اضافه کردن بخش‌­های جدید به محتوا آن را به روز رسانی کرده و مجددا به صدر نتایج جست و جو برگردید.

استفاده از بک لینک‌­های داخلی و خارجی

روش دیگر برای به روز رسانی مقاله و افزایش چرخه عمر محتوا استفاده از لینک سازی‌های داخلی و خارجی برای مقالات است. می‌­توانید بخش­‌های کوچکی به مقالات خود اضافه کرده و آن­ها را به محتواهای جدیدی که در سایت خود منتشر کرده‌­اید لینک دهید. این کار هم بازدید از محتوای قدیمی و هم جدید را بالا می‌­برد.

تصمیم گیری راجع به چرخه عمر محتوا متناسب با شرایط

تا کنون ، ما در مورد تعریف چرخه عمر محتوا ، مراحل و اهمیت آن و تکنیک های افزایش طول آن یاد گرفته ایم. سرانجام ، ما می خواهیم بدانیم که از چه استراتژی برای حذف یا به روزرسانی محتوای سایت استفاده می کنیم؟

شما باید براساس نتایج ابزارهای تحلیلی و نیازهای روز تعیین کنید که چه مقالاتی همچنان می تواند برای مخاطب مفید و جذاب باشد و چه مقالاتی باید از سایت حذف شوند. وجود مقالات بی ارزش و قدیمی در سایت ، تنها سرعت سایت را کاهش می دهد و بازدید جدیدی برای شما نخواهد داشت. بنابراین می توانید این محتوا را حذف کنید. در موارد دیگر ، شما باید تصمیم بگیرید که کدام مطلب را بایگانی کنید و کدام یک را با توجه به موضوع و نتایج تجزیه و تحلیل خود به روز کنید. داشتن استراتژی مناسب برای تصمیم گیری در مورد حذف یا تمدید چرخه عمر محتوا می تواند تأثیر بسزایی در سئو و موفقیت سایت شما داشته باشد.

جمع‌بندی

چرخه عمر محتوا از زمان تولید محتوا شروع می شود و تا زمان حذف آن ادامه دارد. این چرخه مراحل مختلفی دارد که هر یک از آنها اهمیت و کاربرد خاص خود را دارد. از نظر سئو ، افزایش چرخه زندگی مطالب و به روزرسانی مقالات به اندازه تولید محتوای جدید مهم و موثر است. بنابراین شما باید بتوانید برخی از مقالات خود را با استفاده از تکنیک ها به روز کنید.

خرید تبلیغات برای سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *