تاثیر الگوریتم رنک برین بر سئو

الگوریتم رنک برین چطور بر سئو تاثیر می‌گذارد

همین چند سال پیش ، اگر می خواستید به عنوان مثال یک رستوران برای غذا خوردن در شیراز پیدا کنید ، باید “رستوران های شیراز” را در گوگل جستجو کنید. اما امروز کافی است که بنویسیم: “رستوران”. بلافاصله لیستی از رستوران های نزدیک خود را مشاهده خواهید کرد.

در سال های اخیر ، گوگل به موجودی هوشمند تبدیل شده است که تلاش می کند نزدیک ترین نتایج موجود را به کاربران خود ارائه دهد. فکر می کنید چطور این اتفاق افتاده است؟ حدس می زنید که این الگوریتم هایی هستند که به گوگل کمک می کنند ارتباط بین دریایی از محتوا در اینترنت را بررسی کند و کاربر را به هدفی که در ذهن دارد برساند.

یکی از مشهورترین الگوریتم های گوگل که به مدیران وب سایت ها کمک می کند به جای تکرار هزاران بار کلمات کلیدی در محتوای خود ، به تولید محتوای ارزشمند و کاربرپسند بپردازند الگوریتم Rank Brain است. الگوریتم رتبه بندی با هدف شناسایی معنای این صفحات به جای تمرکز روی کلمات کلیدی در یک محتوا ، در اکتبر 2015 معرفی شد. با کمک الگوریتم Rank Brain ، نتایج به کاربران پیشنهاد می شود که بهترین پاسخ برای مفاهیم مورد نظرشان است.

اغراق نیست اگر بگوییم الگوریتم Rank Brain انقلابی در نحوه تعیین نتایج جستجوی گوگل بود. اما این الگوریتم دقیقاً چیست و چگونه کار می کند؟

الگوریتم رنک برین چیست

الگوریتم رنک برین چیست؟

رنک برین سیستمی است که به کمک آن گوگل می تواند هدف کاربر را هنگام جستجو بهتر درک کند. این الگوریتم به پردازش بهتر داده ها کمک می کند و نتایج نزدیک به موضوعات مورد علاقه کاربران را به آنها نشان می دهد. رنک برین یک فناوری شگفت انگیز مبتنی بر هوش مصنوعی است که با کمک الگوریتم های زبان ماشین طراحی شده است. در حقیقت ، ویژگی متمایز این الگوریتم این است که یادگیری ماشین ابتدا وارد جستجوهای گوگل می شود. البته قبلاً از یادگیری ماشینی در Google News استفاده می شد ، اما Google News با آنچه در رتبه بندی می بینیم متفاوت است.

به عبارت دیگر ، الگوریتم رنک برین یک سیستم یادگیری ماشین است که به الگوریتم مرغ مگس خوار کمک می کند و به گوگل اجازه می دهد تا از “رشته های اطلاعات” به “داده های هدف” برود.

وقتی کلمه کلیدی یا محتوایی برای جستجو وارد گوگل می شود ، الگوریتم جستجو با جستجوی بهترین محتوا در مناسب ترین قالب ها سعی می کند نتیجه جستجو را با جستجوی شما مطابقت دهد.

چرا گوگل الگوریتم رنک برین را معرفی کرد؟

در ابتدا رنک برین برای حل یک مسئله ساده اما بزرگ راه اندازی شد.

چند سال پیش ، گوگل با این مشکل روبرو شده بود که حدود 15٪ کلمات کلیدی افرادی که در این سایت تایپ می کردند قبلاً هرگز دیده نشده بود. ممکن است فکر کنید 15٪ خیلی زیاد نیست! اما وقتی هر روز میلیاردها جستجو توسط گوگل پردازش می شود ، این 15٪ 450 میلیون کلمه کلیدی در روز است که گوگل پاسخی برای آنها نخواهد داشت!

قبل از تولد رتبه برین ، گوگل صفحات را اسکن می کرد تا ببیند آیا آنها کلمه کلیدی دقیقاً جستجو شده را دارند یا نه. اما از آنجا که این کلمات کلیدی بسیار جدید بودند ، گوگل نتوانست هیچ سرنخی از خواسته کاربر پیدا کند.

الگوریتم رنک برین به جای تمرکز روی کلمه کلیدی ، روی مفهوم متمرکز است. موقعیت جغرافیایی کاربر نیز در رساندن او به نتایج مطلوب موثر خواهد بود.

گوگل بیش از 200 سیگنال جستجو دارد که از آنها برای تعیین رتبه بندی وب سایت ها و محتوای آنها استفاده می کند. رنک برین سومین سیگنال مهم گوگل است و به همین دلیل می توان گفت که هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه توانسته انقلابی در سوالات طولانی و پیچیده موتورهای جستجو ایجاد کند. اکنون کاربران می توانند اطمینان داشته باشند که هنگام جستجو حتی اگر عبارات جستجوی آنها مبهم باشد ، به راحتی موضوعات مرتبط را پیدا خواهند کرد.

چرا گوگل الگوریتم رنک برین را معرفی کرد

بیایید بررسی کنیم که این الگوریتم دقیقا چطور کار می‌کند. ما عبارت «conversion optimization» را در گوگل ادوردز جستجو کردیم. طبق نظر ادوردز، این اصطلاح به طور متوسط ​​در ماه ۷۸۰ بار جستجو می‌شود.

 

در کسری از ثانیه، گوگل نتایجی را نشان می‎دهد که بیشتر به تعریف اصلی conversion optimization یا همان بهینه‌سازی تبدیل اشاره دارد. اما بیایید جستجویمان را دقیق‌تر انجام دهیم و سرچ کنیم: «بهترین ابزار بهینه‌سازی نرخ تبدیل گوگل».

خواهیم دید که بلافاصله، لیستی از مقالات درباره برترین ابزارها جهت استفاده برای بهینه‌سازی تبدیل به ما نشان داده می‌شوند.

حالا بیایید این یکی عبارت را جستجو کنیم:

«بهترین ابزار بهینه‌سازی نرخ تبدیل برای بازاریابان چیست؟» ۱۰ میلی ثانیه بیشتر طول می‌کشد تا نتایج مرتبط حاصل شود ، اما باز هم نتیجه آن چشمگیر است.

برای سنجش واقعی قابلیت‌های رنک برین لازم است تا عبارت مبهم‌تری را جستجو کنیم. مثلا بنویسیم: «شکل بهینه‌سازی نرخ تبدیل در آینده بازاریابی دیجیتال و فراتر از آن». این عبارت Long Tail یا همان دم دراز، گیج کننده است و پاسخ‌های احتمالی متعددی را ارائه می‌دهد. با این حال، خواهید دید که الگوریتم رنک برین وظیفه خود را به خوبی انجام داده و مرتبط‌ترین نتایج را برای‌تان لیست می‌کند.

 

الگوریتم رنک برین چطور کار می‌کند؟

گوگل هرگز نحوه عملکرد RankBrain را به طور خاص شرح نداده است. ما فقط می‌توانیم درباره چیزهایی که در پشت صحنه این الگوریتم می‌گذرد، حدس‌هایی بزنیم.

عملکرد جستجوی جدید

این الگوریتم چون بر اساس هوش مصنوعی و زبان ماشین طراحی شده و از آنجا که ماهیت عملکرد موجودیت‌ها را می‌داند، می‌توانند فراتر از کلمه کلیدی پیش برود و معنا و مفهوم را جستجو کند.

موجودیت‌های مشترک

یکی از مکانیزم‌های اصلی که الگوریتم رنک برین از آن استفاده می‌کند، تشخیص موجودیت‌هاست. اگر این الگوریتم بفهمد که یک جستجو شامل همان مفاهیمی است که قبلا با کمی تغییر توسط کاربر دیگری در گوگل سرچ شده‌ است، احتمالا نتایج یکسان یا بسیار مشابهی را به کاربر نشان خواهد داد.

۱۰ نمونه برتر

بر اساس ثبت اختراعی که در سال ۲۰۱۳ انجام شده، گوگل روشی را برای پاسخ دادن به سوال‌ها با استفاده از منابع موجود در داده‌های بدون ساختار ارائه داد. در این روش:

  • گوگل، منابع را با ایندکس‌های خودشان ارسال می‌کند
  • موجودیت‌ها را با ۱۰ نمونه برتر خودشان بازبینی می‌کند
  • نتیجه را از میان موارد مختلف که انتظار می‌رود با هم، با بهترین جواب و با کوئری‌ها مرتبط باشند، استخراج می‌کند.

مانیتورینگ

فراموش نکنید که این الگوریتم یک سیستم یادگیری ماشین است و برای رفع مشکل سوالاتی که گوگل قبلا هرگز با آن‌ها روبه‌رو نشده بود، راه‏اندازی شده است. در این الگوریتم، سیستم فقط کلمات کلیدی موجود در جستجو را در نظر نمی‌گیرد، بلکه موجودیت‎های مربوط به ساخت آن را نیز در نظر می‎گیرد که شامل جستجوهای قبلی، موقعیت مکانی، نوع دستگاهی که با آن جستجو می‌کنید و… است.

وظایف الگوریتم رنک برین

وظایف الگوریتم رنک برین

الگوریتم rank brain دو وظیفه اساسی دارد:

  • درک کوئری‌های جستجو (کلمات کلیدی)
  • سنجش نحوه تعامل کاربران با نتایج ارائه شده (رضایت کاربر)

رنک برین سعی دارد کاربر را به عنوان یک انسان درک کند. چگونه می توانید کلمات کلیدی دیده نشده را با کلمات کلیدی گوگل تطبیق دهید.

اما چگونه می تواند رضایت کاربر را اندازه گیری کند؟ در واقع ، وقتی رنک برین به کاربر مجموعه ای از نتایج را نشان می دهد ، از کجا می داند که این نتایج واقعاً خوب و مناسب هستند؟

با مشاهده سایر موارد را معلوم می کند! به عبارت دیگر ، رنک برین نتایجی را به شما نشان می دهد که فکر می کند دوست دارید. اگر بسیاری از افراد در نتایج یک موضوع خاص یک صفحه را دوست داشته باشند ، گوگل آن را بالاتر قرار می دهد. حالا اگر کاربران از یک صفحه متنفر باشند چه کاری انجام می دهند؟ آنها آن صفحه را ترک کرده و صفحه دیگری را جایگزین آن می کنند. رنک برین این رفتار را مشاهده می کند و به آن صفحه امتیاز کمتری می دهد. اکنون چه چیزی روی این مشاهده تأثیر می گذارد؟

  • نرخ کلیک ارگانیک یا Organic Click
  • مدت زمان یا Dwell Time
  • نرخ پرش یاBounce Rate
  • Pogo-sticking

این علائم به عنوان سیگنال های تجربه کاربر (سیگنال های UX) نیز شناخته می شوند.

یکی از مهمترین موارد در مورد الگوریتم رتبه بندی ، مدت زمانی است که کاربر در صفحه می گذراند. این زمان Dwell Time نام دارد. هر کاربری که با جستجو و حداقل بیش از 3 دقیقه در یک صفحه وارد شود ، اساس رتبه بندی بهتر گوگل است.

بیایید مثالی بزنیم:

هنگام بازی تنیس دچار کشیدگی عضلانی می شوید. بنابراین در گوگل عبارت “کشیدگی عضله” را جستجو کنید.

مانند بقیه ، روی اولین نتیجه کلیک می کنید. متأسفانه مقدمه این مقاله پر از اطلاعات بی فایده و بی فایده است. حالا چکار میکنی؟ روی دکمه برگشت کلیک کنید و نتیجه دوم را بررسی کنید. این یکی محتوای خیلی بهتری نسبت به نتیجه قبلی ندارد. مقاله ای پر از توصیه های کلی! بنابراین دوباره روی دکمه برگشت مرورگر خود کلیک کنید و پیوند سوم را وارد کنید:

هورا! این نتیجه دقیقاً همان چیزی است که شما بدنبال آن بودید.

بنابراین به جای اینکه از سایت خارج شوید و به صفحه نتایج برگردید ، 5 دقیقه وقت صرف مطالعه مطالب مفید این مقاله خواهید کرد و به صفحه نتایج گوگل بر نخواهید گشت

این رفت و برگشت‌ها «Pogo-sticking» نامیده می‌شود. رنک برین به این موضوع توجه زیادی می‌کند. اگر گوگل متوجه شود که افراد به سرعت صفحه‌ای را ترک می‌کنند تا روی نتیجه جستجوی بعدی کلیک کنند، این پیام به گوگل ارسال می‌شود که: «این صفحه به درد نخور است!»

و اگر گوگل متوجه شود که بسیاری از افراد پس از این رفت و برگشت‌ها، روی وب‌سایت خاصی متوقف می‌شوند؛ آن صفحه را بالاتر می‌آورد تا دسترسی کاربران به آن راحت‎تر باشد.

کلمات کلیدی Long Tail در الگوریتم رنک برین

رنک برین کلمات کلیدی Long Tail را نادیده می گیرد. در سال های گذشته ، گوگل نتایج مختلفی را برای اصطلاحات “بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی” و “بهترین ابزار برای تحقیقات کلمات کلیدی” نشان داده بود.

اما با ظهور الگوریتم رنک برین ، دیگر هیچ تفاوتی بین این دو اصطلاح وجود ندارد و او متوجه می شود که این اصطلاحات در اصل همان چیز هستند. بنابراین نتایج جستجو برای آنها تقریباً یکسان نشان می دهد.

در حقیقت ، بهینه سازی طولانی مدت برای کلمات کلیدی Long Tail کاملاً بی معنی است. در عوض چه کاری باید انجام دهید؟ ما توصیه می کنیم به جای کلمات کلیدی Long Tail ، محتوای خود را برای کلمات کلیدی Medium Tail بهینه کنید ، زیرا این امر نتایج بهتری در جستجوی گوگل به شما می دهد.

محتوای مناسب الگوریتم رنک برین

چگونه محتوای مناسب الگوریتم رنک برین تولید کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هدف اصلی الگوریتم رنک برین کمک به گوگل برای تجزیه و تحلیل و تولید نتایج مرتبط با عبارات جستجوی طولانی، پیچیده و مبهم است. ما در ادامه این مقاله، نکاتی را ارائه می‌دهیم که بازاریابان محتوایی یا همان کانتنت مارکترها کمک می‌کند تا محتواهای خود را متناسب با این الگوریتم تولید کنند:

سایت شما باید بتواند یک تجربه کاربری خوب ایجاد کند

بالا بردن سرعت لود مطالب، تصاویر و هر نوع عنصر گرافیکی مورد استفاده در صفحه را باید کاملا بهینه و ریسپانسیو کنید. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که کاربر وقت زیادی برای منتظر ماندن ندارد! اگر سایت شما کند باشد، بی‌تردید کاربر صفحه شما را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری می‌رود.

باید صفحات سایت شما به شکلی باشد که در گوشی‌های تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر و لپ‌تاپ به درستی نمایش داده شود. سرعت جستجو و لود صفحه هم یک از فاکتورهای مهم در رتبه‏بندی وب‌سایت‌ها است.

محتوای متناسب با مخاطبان خاص تولید کنید

از آنجا که رنک برین تمام تلاش خود را برای کمک به گوگل برای دستیابی به نتایج مناسب‎تر انجام می‌دهد، محتوای شما باید متناسب با مخاطبان خاص باشد تا احتمال حضور آن محتوا را برای جستجوهای مرتبط افزایش دهد. مثلا اگر فروشنده خدمات بازاریابی دیجیتال هستید، مخاطبان شما می‎توانند کارآفرینان، برندها و کسب‌وکارهای کوچک موجود در هر صنعتی باشند. مخاطبان خود را به یک هدف محدود کرده و برای آن‌ها محتوایی خلق کنید که شامل موارد زیر باشند.

  • پاسخگویی به مشکلاتی که ممکن است مخاطبان هدف شما آن‌ها را جستجو کنند
  • همسان‎سازی محصولات یا خدمات خود با نیازهای منحصر به فرد آن‌ها
  • جلب توجه مخاطبان با استفاده از موضوعات، کلمات کلیدی و توصیه‌های خاص

تایتل‌ها و تگ‌های دیسکریبشن را بهینه کنید

نرخ کلیک ارگانیک، ابزاری برای رتبه‌بندی در رنک برین است. اما چگونه می‌توانید افراد را وادار کنید تا روی لینک سایت شما در صفحه نتایج گوگل کلیک کنند؟

مطالعات نشان می‌دهد کاربران معمولا روی لینک‌هایی کلیک می‌کنند که تایتل و دیسکریبشن‎های جذاب و احساسات برانگیز دارند.

مثلا اضافه کردن براکت و پرانتز به انتهای عنوان مقالات، یکی از تکنیک‌هایی است که کاربران را به کلیک کردن، وسوسه می‌کند. بر اساس تحقیقی که روی سایت HubSpot و Outbrain انجام شد، نشان داد عناوینی که در آن‌ها از پرانتز و براکت استفاده شده بود، ۳۳ درصد عملکرد بهتری داشته‌اند.

استفاده از اعداد در تایتل محتواها هم می‌تواند CTR را تا حد زیادی افزایش دهد. مثلا استفاده از عنوان «۱۰ نکته کلیدی سئو در سال ۲۰۲۱»، کاربران بیشتری را متوجه محتوای سایت شما می‌کند.

تگ دیسکریبشن را هم باید خیلی جدی بگیرید. حتما باید در این بخش از کلمه کلیدی استفاده کنید زیرا گوگل آن را پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها نشان می‌دهد و این موضوع می‌تواند توجه کاربران را به لینک سایت شما جلب کند. فراموش نکنید خلاصه‌ای از موضوعات مهم مقاله را در این بخش بگنجانید و به کاربر یک دید کلی بدهید که بداند در این محتوا چه چیزهایی منتظرش است.

محتوای کامل و طولانی خلق کنید

محتوای طولانی به شما کمک می‌کند تا Dwell Time بهتری داشته باشید. بدیهی است که خواندن یک محتوای ۲۰۰۰ کلمه‌ای، زمان بیشتری از یک بلاگ پست ۴۰۰ کلمه‌ای نیاز دارد و باعث می‌شود تا کاربران، زمان بیشتری در سایت شما صرف کنند.

دلیل دیگری که توصیه می‌شود تا از محتوای طولانی استفاده کنید، این است که محتوای طولانی‎تر می‎تواند به طور کامل به سوالات کاربران پاسخ بدهد.

محتوای خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید

  • خواندن محتوایی با ۲۰۰۰ کلمه، خیلی سخت است. وقتی این ۲۰۰۰ کلمه به شکل دیواری از کلمه (!) پشت سر هم نوشته شود، خواندنش به مراتب سخت‌تر خواهد بود و می‌تواند چشم کاربر را خسته کند. خوشبختانه، یک راه ساده برای حل این مشکل وجود دارد: استفاده از عنوان‌های فرعی یا تایتل‌های H2، H3 و… .
  • عنوان‌های فرعی یا زیرعنوان‌ها، محتوای شما را به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌کنند که خواندنشان برای کاربر راحت‌تر است. این کار، خوانایی را بهبود می‌بخشد و Dwell Time را افزایش می‌دهد.
  • بهتر است هر ۲۰۰ کلمه را در یک زیرعنوان قرار دهید.

از لینک‌دهی داخلی استفاده کنید

مرتبط بودن صفحات یک سایت از نظر مفهوم و نوع موضوع برای لنگر متن بسیار مهم است. سعی کنید محتوای تولید شده را به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید از لینک های داخلی مرتبط استفاده کنید. با این کار صفحات به یکدیگر لینک داده می شوند و کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری می کنند.

ساختار لینک داخلی سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی محتوا توسط Rank Brain AI است.

اما چگونه می توان لینک داخلی را انجام داد؟ آیا باید لینک ها را هر جا که می توانیم قرار دهیم؟

البته که نه! سعی کنید پیوندی را در جایی که احساس می کنید در صورت کلیک کاربر کلیک می کند قرار دهید. تحت هیچ شرایطی نباید از پیوندهای بی معنی در محتوای سایت خود استفاده کنید ، زیرا ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

از منابع معتبر در تولید محتوای خود استفاده کنید

هنگام تولید محتوا، حتما از منابعی استفاده کنید که در صنعت شما معتبر هستند. در واقع محتوای شما باید نشان دهد که چرا جستجوگران می‌توانند محتوای شما را نه تنها معتبر، بلکه برای آنچه می‌خواهند مفید بدانند. در نهایت اطمینان حاصل کنید که محتوای شما منعکس‌کننده موارد زیر است:

  • روی موضوع محتوای‌تان حسابی تحقیق کنید
  • منابعی که از آن‌ها برای تولید محتوای‌تان استفاده کرده‌اید را ارائه دهید
  • افزایش اعتبار به عنوان یک منبع معتبر برای یک موضوع خاص

نتیجه‌گیری

در این مقاله با الگوریتم رنک برین و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم. همچنین خواندیم که با چه روش‌هایی می‌توانیم محتوای مناسبی برای این الگوریتم ایجاد کنیم. با استفاده از این تکنیک‌ها، سایت ما می‌تواند یکی از لینک‌های اول گوگل شود.

خرید تبلیغات برای سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *